"All writings are in both English and Bahasa Melayu, firstly written in English and then, followed in Bahasa Melayu. (Coretan adalah menggunakan kedua-dua Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu, ditulis dalam Bahasa Inggeris dan diikuti dalam Bahasa Melayu.)"

Land for sale

Iskandar, a three times of Singapore - that is what is its size !

A piece of land - a palm oil area, what it used to be. Now it is a new growth area. Its development is fast taking shape though has not yet complete. International education institutes, retail outlets and entertainments are among the few success story so far.

Housing developments are everywhere in the area - with big luxurious houses, mostly costing more than a million and some even touch two million ringgit. I sometime ponder, who - among Malaysian - could afford this kind of luxurious houses. Most likely, these houses have end up in the hand of foreigners. And if they were ever bought by Malaysian, they must be the richest among the rich.

The area is for the rich to live, not for the poor to live. Worse still, the area is for foreign rich to live and not for local poor to live.

So long Iskandar - a piece of land for sale ! (To rehash)



+++

Iskandar, tiga kali Singapura - itu lah saiznya !

Sebidang tanah - dahulunya hanyalah satu kawasan kelapa sawit. Kini ianya merupakan kawasan pertumbuhan baru. Pembangunan sedang berkembang rancak tetapi masih tidak lengkap. Institusi pendidikan antarabangsa, pasaraya berjenama mewah dan pusat hiburan keluarga adalah di antara beberapa kisah kejayaan setakat ini.

Pembangunan perumahan bercambah seperti cendawan kawasan itu - dengan rumah besar serta mewah, kebanyakannya berharga lebih daripada satu juta dan ada yang menyentuh dua juta ringgit. Kekadang aku bermenung, siapakah -  di kalangan rakyat Malaysia - yang mampu untuk memiliki rumah rumah mewah sebegini. Tentulah kebanyakkan daripada rumah rumah ini telah dibeli oleh orang luar negara. Dan, jika ada dikalangan rakyat negara yang membelinya, pastilah mereka adalah orang orang yang sangat kaya.

Kawasan ini adalah untuk orang orang kaya, bukan untuk golongan miskin. Yang bertambah pasrahnya, kawasan ini adalah untuk orang asing yang kaya dari luar negara dan bukan untuk golongan miskin tempatan.

Selamat tinggal Iskandar - sebidang tanah untuk dijual !