"All writings are in both English and Bahasa Melayu, firstly written in English and then, followed in Bahasa Melayu. (Coretan adalah menggunakan kedua-dua Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu, ditulis dalam Bahasa Inggeris dan diikuti dalam Bahasa Melayu.)"

Tandas Islam

Oit ! "Jangan hina perkataan Islam lah."

For many who just has started working would want to have a car or a house. The usual way is to approach a bank for financing. For a Muslim, he or she would have a choice between the standard conventional or an Islamic financing. I have done a quick checking, and I found out that, in terms of total repayment back, they are about the same - both involve a total repayments of a lot more than the original amount borrowed, may be the Islamic financing is slightly cheaper, though I found the reverse.

The standard selling advertisement is that the Islamic financing is shaariah compliance - for whatever it means to a lay person, and the mechanics is to first purchase the asset and re-sell that asset to final buyer at another fixed price. The buyer then needs to repay back the loan within an agreed repayment period. Though this is permissible islamically, in the process the bank makes - still quite a substantial - profit. But, why one still has to pay a lot more than the amount borrowed?

Why can't one simply borrows some amount of money and buy the asset on one's own, and payback the original amount that one borrowed? Perhaps a bank should only charge reasonable servicing fees - on accumulating savings from savers and facilitating the borrowing only - instead of capitalising on making profit. The savers, on the other hand, should earn no return at all. But, what about a possible failure of the borrower to repay back the loan, or simply refuse to repay back the loan? Well, that is supposed to be the role of the bank - to screen the good and responsible borrowers. The borrower too ought to be an ethical and responsible payer.

Well, that is easy said than what is in reality. Greeds and lies are a lot. True, but if everyone behave in the Islamic way of life, and forgo greedies and lies, then the so-called, yet a misnomer, a truly Islamic financing is indeed possible.

It all has to start with everyone - and it has to be everyone - to behave in the Islamic way of life, not by merely creating an institution and labelling it as an Islamic institution.

Naming a toilet as "Tandas Islam" doesn't necessarily make it any cleaner than any other normal toilet.

(To be rehashed)

+++

Oit! "Jangan hina perkataan Islam lah."

Bagi mereka yang sudah bekerja pasti mahu memiliki sebuah kereta atau rumah. Satu kaedah yang biasa dilakukan adalah dengan mengambil pembiayaan dari bank. Bagi seorang yang beragama Islam, terdapat dua pilihan sama ada mengambil pinjaman konvensional atau pembiayaan secara Islam. Saya telah melakukan sekilas pengiraan cepat, dan saya mendapati bahawa, dari segi jumlah pembayaran balik, kedua-duanya adalah lebih kurang sama sahaja - kedua-duanya melibatkan pembayaran balik jumlah yang lebih banyak daripada jumlah asal yang dipinjam, mungkin pembiayaan Islam adalah sedikit lebih murah, walaupun saya mendapati sebaliknya.

Iklan penarik yang sering ditawarkan ialah pembiayaan Islam itu mematuhi prinsip shaariah - dan mekanik pembiayaannya adalah pembiaya akan membeli sesuatu aset terlebih dahulu dan kemudiannya menjualkan semula aset tersebut kepada pembeli akhir pada harga tetap yang lebih tinggi. Pembeli kemudian perlu untuk membayar balik pinjaman dalam tempoh pembayaran balik yang dipersetujui. Walaupun ianya harus dari segi Islam, dalam proses ini bank mendapat keuntungan yang agak masih besar. Tetapi, mengapakah seseorang masih perlu membayar jumlah yang lebih banyak daripada jumlah asal yang dipinjam?

Mengapa tidak boleh seseorang hanya meminjam sejumlah tertentu wang dari bank dan membeli sesuatu aset sendiri, dan hanya membayar balik jumlah asal? Sementara itu, bank hanya perlu mengenakan bayaran perkhidmatan yang berpatutan - perkhidmatan mengumpul wang daripada penyimpan dan penyaluran pinjaman sahaja - bukannya mengambil kesempatan untuk membuat keuntungan. Penyimpan pula tidaklah sepatutnya mendapat sebarang keuntungan pulangan dari simpanan mereka. Tetapi, bagaimana pula mengenai kemungkinan kegagalan peminjam untuk membayar balik pinjaman, atau enggan untuk membayar balik pinjaman? Tetapi, bukankah ini yang sepatutnya menjadi peranan bank - untuk menyaring peminjam yang baik dan bertanggungjawab. Pada masa yang sama, peminjam juga sepatutnya menjadi pembayar yang beretika dan bertanggungjawab.

Tentu ada yang akan berkata realitinya tidak lah sebegitu. Sikap tamak dan suka membohong itu berluluasa. Benar, tetapi jika semua individu berkelakuan dengan cara hidup Islam, dan melepaskan sikap tamak dan suka bohong, maka satu sistem pembiayaan islam - walaupun ini adalah satu kesalahan istilah - yang benar benar menepati kaedah Islam sangat besar berkemungkinan.

Ianya perlu bermula dengan setiap individu - dan semestinya melibatkan semua individu - untuk berkelakuan dan menjati dirikan dengan cara hidup Islam, bukan dengan hanya mewujudkan sebuah institusi dan melabelkannya sebagai sebuah institusi Islam.

Menamakan "Tandas Islam" tidak semestinya menjadikan tandas itu lebih bersih daripada tandas biasa yang lain.